När det är dags att byta bilbatteri i en Renault Clio IV (2012 och framåt) är det viktigt att känna till att bilens utrustningsnivå och motortyp påverkar vilket batteri som är lämpligt. Denna generation av Clio erbjuds både med traditionella bensinmotorer utan Start-Stop-system samt med mer moderna bensin- och dieselmotorer som är utrustade med just detta system, vilket kräver en särskild batterityp – AGM.
För versioner utan Start-Stop-system, som till exempel 1.2 16V, är ett konventionellt bly-syra-batteri tillräckligt. Rekommenderad kapacitet ligger mellan 45 och 54 Ah, och kallstartströmmen bör vara mellan 400 och 530 A för att säkerställa pålitlig motorstart även vid låga temperaturer. Exempel på passande modeller är Bosch S40 02 eller Varta C22. Eftersom det är en mindre motor, behöver batteriet inte vara lika kraftfullt som hos moderna turbovarianter, vilket gör att priset på dessa batterier ofta är något lägre.
Merparten av Clio IV-modellerna är dock utrustade med Start-Stop-teknik – exempelvis 0.9 TCe, 1.2 TCe, 1.6 RS och 1.5 dCi. Dessa motorer ställer högre krav på batteriet eftersom det måste klara av att starta motorn flera gånger under en och samma körning. I sådana fall är det nödvändigt att använda AGM-batterier som är konstruerade för högre belastning och snabb återladdning. Kapacitetskravet är här standardiserat till 70 Ah med en startström på 760 A. Ett par exempel på passande AGM-batterier är Varta E39 eller Bosch S5A 08, vilka är utformade specifikt för bilar med Start-Stop-system.
AGM-batterier (Absorbent Glass Mat) är tekniskt mer avancerade än vanliga bly-syra-batterier. De är läckagesäkra, tål djupurladdning bättre och har längre livslängd vid frekventa laddningscykler. Även om de är dyrare i inköp, kompenseras det av ökad driftsäkerhet och hållbarhet. Ett AGM-batteri är därför en investering för dig som vill undvika problem med elektroniken eller motorstart, särskilt under vintersäsongen.
En intressant detalj för dig som funderar på batteribyte själv är att vissa AGM-batterier, särskilt från tillverkare som Yuasa, har fästen enligt B3 eller B4-standard. Dessa är fullt kompatibla med det vanliga B13-fästet, vilket ger fler alternativ vid val av fabrikat. Det gör det också enklare att hitta rätt batteri även om det inte är samma märke som originalet i bilen.
Värt att notera är också att många moderna Clio IV-modeller är utrustade med energikrävande funktioner som infotainmentsystem, parkeringssensorer, uppvärmda säten och GPS. Allt detta påverkar batteriets belastning, vilket gör det ännu viktigare att välja ett batteri som inte bara matchar tekniskt, utan också klarar av de ökade energikraven i praktiken. Därför kan det vara klokt att välja ett batteri med lite högre reservkapacitet, även om specifikationerna i tabellen anger en fast nivå.
Sammanfattningsvis är valet av batteri till Renault Clio IV beroende av vilken motorversion du har. För modeller med Start-Stop krävs ett AGM-batteri med hög startström och robust konstruktion, medan enklare bensinversioner klarar sig med ett standard bly-syra-batteri. Oavsett vilken typ du väljer, är det avgörande att säkerställa rätt mått, kapacitet och kompatibelt fäste – det garanterar både säkerhet och smidig installation.
Renault Clio IV har producerats sedan 2012. Följande lista presenterar information om batterier som matchar var och en av de tillgängliga motorerna på marknaden.
Grundläggande parametrar för batterier lämpliga för Renault Clio IV (2012-):
Polställning | Poltyp | Bottenklack |
---|
0 - plus till höger | 1 | B13 |
Renault Clio IV - bensinmotorer:
1.2 16V
Producent och serie | Modell | Batterikapacitet | Kallstartström CCA EN | Dimensioner | Pris |
---|
Bosch S3 | S30 02 | 45 Ah | 400 A | 207x175x190 mm | Mer |
Bosch S4 | S40 02 | 52 Ah | 470 A | 207x175x190 mm | Mer |
Bosch S5 | S50 02 | 54 Ah | 530 A | 207x175x190 mm | Mer |
Energizer Basic | E-L1 400 | 45 Ah | 400 A | 207x175x190 mm | Mer |
Energizer Plus | EP52-L1 | 52 Ah | 470 A | 207x175x190 mm | Mer |
Energizer Premium | EM54-L1 | 54 Ah | 530 A | 207x175x190 mm | Mer |
Varta Black Dynamic | B19 | 45 Ah | 400 A | 207x175x190 mm | Mer |
Varta Blue Dynamic | C22 | 52 Ah | 470 A | 207x175x190 mm | Mer |
Varta Silver Dynamic | C30 | 54 Ah | 530 A | 207x175x190 mm | Mer |
För Renault Clio IV med 1.2 16V bensinmotor väljer vi batterier med måtten 207x175x190 mm, vars kapacitet överstiger 45 Ah. De svagaste av dem är ett batteri Energizer Basic E-L1 400, vars kapacitet är 45 Ah, och den maximala startströmmen 400 A. Det mäktigaste batteriet är Energizer Premium EM54-L1 med kapacitet 54Ah och en startström av 530 A. Alla batterier från listan ovan har en bottenklack B13.
Renault Clio IV - bensinmotorer:
0.9 TCe 90 - med Start-Stop-system
1.2 TCe 120 - med Start-Stop-system
1.6 RS - med Start-Stop-system
Producent och serie | Modell | Batterikapacitet | Kallstartström CCA EN | Dimensioner | Pris |
---|
Bosch S5 AGM | S5A 08 | 70 Ah | 760 A | 278x175x190 mm | Mer |
Energizer Premium AGM | EA70-L3 | 70 Ah | 760 A | 278x175x190 mm | Mer |
Varta Silver Dynamic AGM | E39 | 70 Ah | 760 A | 278x175x190 mm | Mer |
Bensinmotorerna Renault Clio IV som nämns ovan är utrustade med Start-Stopp-system och i detta fall innebär det att det är nödvändigt att använda batterier som är tillverkade med AGM-teknologi. Batterier som passar till motorer 0.9 TCe 90, 1.2 TCe 120 och 1.6 RS har måtten 278x175x190 mm. Alla batterier från listan ovan har en identisk kapacitet på 70Ah och en startström av värde 760 A. Alla batterier som matchar ovanstående motorer har en bottenklack B13.
Renault Clio IV - dieselmotorer:
1.5 dCi - med Start-Stop-system
Producent och serie | Modell | Batterikapacitet | Kallstartström CCA EN | Dimensioner | Pris |
---|
Bosch S5 AGM | S5A 08 | 70 Ah | 760 A | 278x175x190 mm | Mer |
Energizer Premium AGM | EA70-L3 | 70 Ah | 760 A | 278x175x190 mm | Mer |
Varta Silver Dynamic AGM | E39 | 70 Ah | 760 A | 278x175x190 mm | Mer |
Att äga en Renault Clio IV med 1.5 dCi motor och Start-Stopp system innebär att man behöver använda dyrare batterier tillverkade med AGM-teknologi. Matchande batterier har dimensioner på 278x175x190 mm. Alla batterier från listan ovan har en identisk kapacitet på 70Ah och en startström av värde 760 A. Alla batterier som matchar ovanstående motorer har en bottenklack B13.
Om du fortfarande är osäker på
vilket batteri som passar din Renault Clio IV, eller om du vill hjälpa andra med deras val, vänligen skicka oss ett foto av ditt nuvarande batteri i kommentarssektionen längst ner på sidan. Du kan också skicka bilden till kontakt@vilketbatteri.se (vi kommer att placera den i kommentarerna för att även hjälpa andra användare). Glöm inte att specificera bilmodellen, året, typen, samt motorns kapacitet och kraft. Vi ska göra vårt bästa för att assistera dig!
Se även information om andra bilar från denna tillverkare