Valet av rätt bilbatteri till Ford Escort VI från åren 1992 till 1995 är en viktig aspekt för att säkerställa bilens pålitliga funktion, särskilt med tanke på bilens ålder och de tekniska specifikationer som krävs. När du väljer batteri till denna modell är det avgörande att ta hänsyn till motortypen, eftersom kraven varierar mellan bensin- och dieselmotorer, samt mellan olika motorstorlekar och utrustningsnivåer. Ford Escort VI är en klassisk bil som fortfarande uppskattas av många entusiaster, och att välja rätt batteri är avgörande för att bevara dess driftsäkerhet och originalkänsla.
För de vanligaste bensinmotorerna, såsom 1.3 och 1.4 utan Start-Stop-system, är det rekommenderat att använda ett traditionellt bly-syra batteri med en kapacitet på mellan 41 och 52 Ah och ett kallstartströmvärde mellan 360 och 520 A. Exempel på passande modeller inkluderar Bosch S30 01 och Varta B18, men det finns naturligtvis även andra märken som kan vara lämpliga. Det är emellertid mycket viktigt att välja ett batteri med sänkt höjd, specifikt 175 mm, eftersom batterifacket i Ford Escort VI är anpassat för denna typ av batterier, vilket ofta förbises vid köp. Om man väljer ett batteri med för hög profil riskerar man att det inte får plats under motorhuven eller att det blir problem med monteringen.
Om du har en större bensinmotor, som exempelvis 1.6i 16V eller 1.8i 16V – inklusive sportmodeller som XR3i och RS Cosworth – bör du välja ett batteri med något högre kapacitet, mellan 50 och 61 Ah och en kallstartström på 440 till 600 A. Även här gäller att bly-syra batterier är standard, och passande exempel på modeller är Bosch S40 04 eller Varta D21. Liksom för de mindre motorerna måste du se till att batteriet har rätt höjd på 175 mm, då det annars kan uppstå monteringsproblem.
För dieselversionerna, såsom 1.8 D och 1.8 TD, är kraven högre både vad gäller kapacitet och kallstartström. Här bör du satsa på ett batteri med minst 68 Ah, gärna upp till 74 Ah, samt ett kallstartströmvärde i intervallet 570 till 750 A. Exempel på passande batterimodeller är Energizer EM72-LB3 och Varta E43, men det finns fler alternativ på marknaden. Det är speciellt viktigt för dieselmotorer, eftersom de kräver mer energi vid start, särskilt under kalla vintermorgnar. Även här är den sänkta höjden (175 mm) en avgörande faktor för att batteriet ska passa korrekt.
När du väljer ett nytt batteri är det också klokt att kontrollera vilken typ av batterifäste din Ford Escort har. Ett intressant faktum är att batterier från Yuasa med fäste B3 eller B4 är fullt kompatibla med standardfästet B13, vilket ger dig större flexibilitet när du letar efter ett nytt batteri. Det är ofta detaljer som dessa som kan underlätta valet och installationen, särskilt om du letar efter ett batteri med specifika egenskaper eller mått.
Det är också bra att komma ihåg att batteriets ålder och skick påverkar bilens funktion, och att ett batteri som håller rätt kapacitet och kallstartström förlänger livslängden på både bilens elsystem och startmotor. Bly-syra batterier har varit standard i Ford Escort VI och de flesta andra bilar från denna era, men det är alltid värt att kontrollera tillverkarens senaste rekommendationer, särskilt om bilen används under krävande förhållanden eller om du gjort några elektriska uppgraderingar.
Sammanfattningsvis är valet av batteri till Ford Escort VI en balansgång mellan kapacitet, kallstartström och de fysiska måtten. Det är bäst att satsa på ett kvalitetsbatteri från en erkänd tillverkare, se till att höjden inte överstiger 175 mm och välja en modell som är anpassad efter din motortyp. Att noggrant följa dessa riktlinjer säkerställer att din Escort startar pålitligt och fungerar problemfritt under många år framöver – en liten investering som gör stor skillnad för bilens prestanda och tillförlitlighet.
Ford Escort VI producerades under åren 1992 - 1995. Vi bjuder in en lista över batterier som matchar enskilda motorversioner.
Grundläggande parametrar för batterier lämpliga för Ford Escort VI (1992-1995):
| Polställning | Poltyp | Bottenklack |
|---|
| 0 - plus till höger | 1 | B13 |
Ford Escort VI - bensinmotorer:
1.3
1.4
| Producent och serie | Modell | Batterikapacitet | Kallstartström CCA EN | Dimensioner | Pris |
|---|
| Bosch S3 | S30 01 | 41 Ah | 360 A | 207x175x175 mm | Mer |
| Bosch S4 | S40 01 | 44 Ah | 440 A | 207x175x175 mm | Mer |
| Bosch S5 | S50 01 | 52 Ah | 520 A | 207x175x175 mm | Mer |
| Energizer Plus | EP41-LB1 | 41 Ah | 360 A | 207x175x175 mm | Mer |
| Energizer Premium | EM44-LB1 | 44 Ah | 440 A | 207x175x175 mm | Mer |
| Varta Black Dynamic | A17 | 41 Ah | 360 A | 207x175x175 mm | Mer |
| Varta Blue Dynamic | B18 | 44 Ah | 440 A | 207x175x175 mm | Mer |
| Varta Silver Dynamic | C6 | 52 Ah | 520 A | 207x175x175 mm | Mer |
För Ford Escort VI med bensinmotorer på 1.3 eller 1.4 använder vi batterier med måtten 207x175x175 mm och en kapacitet som överstiger 37 Ah (amperetimmar). De svagaste av dem är ett batteri Energizer Plus EP41-LB1, vars kapacitet är 41 Ah, och den maximala startströmmen 360 A. Det mäktigaste batteriet är Varta Silver Dynamic C6 med kapacitet 52Ah och en startström av 520 A. Bottenklack för batterierna ovan är B13.
Ford Escort VI - bensinmotorer:
1.6i 16V
1.8 16V XR3i
1.8 XR3i 16V 4x4
1.8i 16V
RS 2000
RS 2000 4x4
RS Cosworth 4x4
| Producent och serie | Modell | Batterikapacitet | Kallstartström CCA EN | Dimensioner | Pris |
|---|
| Bosch S3 | S30 04 | 53 Ah | 500 A | 242x175x175 mm | Mer |
| Bosch S4 | S40 04 | 60 Ah | 540 A | 242x175x175 mm | Mer |
| Bosch S5 | S50 04 | 61 Ah | 600 A | 242x175x175 mm | Mer |
| Energizer Basic | E-LB2 440 | 50 Ah | 440 A | 242x175x175 mm | Mer |
| Energizer Plus | EP53-LB2 | 53 Ah | 470 A | 242x175x175 mm | Mer |
| Energizer Premium | EM60-LB2 | 60 Ah | 540 A | 242x175x175 mm | Mer |
| Varta Black Dynamic | C11 | 53 Ah | 500 A | 242x175x175 mm | Mer |
| Varta Blue Dynamic | D59 | 60 Ah | 540 A | 242x175x175 mm | Mer |
| Varta Silver Dynamic | D21 | 61 Ah | 600 A | 242x175x175 mm | Mer |
För bensinmotorerna 1.6i 16V, 1.8 16V XR3i, 1.8 XR3i 16V 4x4 och de övriga på listan ovan väljer vi batterier i storleken 242x175x175 mm, vars kapacitet överstiger 50 Ah. De svagaste av dem är ett batteri Energizer Basic E-LB2 440, vars kapacitet är 50 Ah, och den maximala startströmmen 440 A. Det mäktigaste batteriet är Varta Silver Dynamic D21 med kapacitet 61Ah och en startström av 600 A. Alla batterier som matchar ovanstående motorer har en bottenklack B13.
Ford Escort VI - dieselmotorer:
1.8 D
1.8 TD
| Producent och serie | Modell | Batterikapacitet | Kallstartström CCA EN | Dimensioner | Pris |
|---|
| Bosch S3 | S30 07 | 70 Ah | 640 A | 278x175x175 mm | Mer |
| Bosch S4 | S40 07 | 72 Ah | 680 A | 278x175x175 mm | Mer |
| Bosch S5 | S50 07 | 74 Ah | 750 A | 278x175x175 mm | Mer |
| Energizer Basic | E-LB3 570 | 68 Ah | 570 A | 278x175x175 mm | Mer |
| Energizer Plus | EP70-LB3 | 70 Ah | 640 A | 278x175x175 mm | Mer |
| Energizer Premium | EM72-LB3 | 72 Ah | 680 A | 278x175x175 mm | Mer |
| Varta Black Dynamic | E9 | 70 Ah | 640 A | 278x175x175 mm | Mer |
| Varta Blue Dynamic | E43 | 72 Ah | 680 A | 278x175x175 mm | Mer |
| Varta Silver Dynamic | E38 | 74 Ah | 750 A | 278x175x175 mm | Mer |
De nämnda dieselmotorerna ska samarbeta med batterier 276x175x175 mm eller 278x175x175 mm, vars kapacitet är minst 61 Ah. Det mest grundläggande batteriet från denna set är Energizer Basic E-LB3 570 med kapacitet 68Ah och 570A kallstartström, batteriet har högsta kapacitet Varta Silver Dynamic E38 med kapacitet 74 Ah, håller 750A kallstartström. Bottenklack för batterierna ovan är B13.
Om du fortfarande är osäker på
vilket batteri som passar din Ford Escort VI, eller om du vill hjälpa andra med deras val, vänligen skicka oss ett foto av ditt nuvarande batteri i kommentarssektionen längst ner på sidan. Du kan också skicka bilden till kontakt@vilketbatteri.se (vi kommer att placera den i kommentarerna för att även hjälpa andra användare). Glöm inte att specificera bilmodellen, året, typen, samt motorns kapacitet och kraft. Vi ska göra vårt bästa för att assistera dig!
Se även information om andra bilar från denna tillverkare