När du ska välja ett batteri till Ford C-Max I från årsmodellerna 2007-2010 är det viktigt att ta hänsyn till flera faktorer för att säkerställa att bilen fungerar pålitligt året runt, särskilt i det nordiska klimatet där kalla vintrar ställer höga krav på bilens elsystem. En av de mest avgörande aspekterna vid val av batteri till denna generation av Ford C-Max är att alla motorversioner, oavsett om det gäller bensin eller diesel, kräver batterier med sänkt höjd – vanligtvis 175 mm. Det här är viktigt eftersom utrymmet under motorhuven är begränsat och ett för högt batteri kan helt enkelt inte monteras korrekt.
För bensindrivna versioner utan Start-Stop-system, som till exempel motorerna 1.6, 1.8, 1.8 Flexifuel, 2.0, 2.0 CNG och 2.0 LPG, bör du välja ett traditionellt bly-syra-batteri med en kapacitet på mellan 60 och 61Ah och ett kallstartströmvärde mellan 540 och 600A. Passande exempel på modeller är Bosch S40 04 eller Varta D21, men det finns även andra alternativ. Oavsett tillverkare är det viktigt att kontrollera att batteriet verkligen har den nödvändiga kapaciteten och rätt dimensioner, särskilt höjden som redan nämnts. Det är också klokt att kontrollera att polernas placering motsvarar bilens behov, och att fästet är kompatibelt med bilens original – många batterier från Yuasa har exempelvis B3/B4-fäste som är kompatibelt med det mer vanliga B13-fästet, vilket ger extra flexibilitet vid montering.
När det gäller dieseldrivna varianter som 1.6 TDCi, 1.8 TDCi och 2.0 TDCi, kräver dessa något kraftigare batterier på grund av dieselmotorernas högre krav, särskilt vid kallstart. Här rekommenderas batterier med kapacitet mellan 68 och 74Ah och med kallstartström på minst 570A, gärna upp till 750A. Exempel på passande batterimodeller är Bosch S50 07 eller Varta E38. Även här är det nödvändigt med sänkt höjd och rätt fäste. Det är intressant att notera att dieslar ofta utrustas med större batterier även om motorns volym inte ökar nämnvärt, vilket är direkt kopplat till den högre kompressionen och behovet av starkare startström.
För alla versioner är det värt att tänka på att Ford C-Max I från dessa årgångar inte är utrustad med Start-Stop-system, vilket innebär att det inte är nödvändigt att välja ett AGM- eller EFB-batteri, som annars krävs för den typen av teknik. Traditionella bly-syra-batterier räcker gott, vilket ofta gör batteribyte både enklare och billigare. Om du kör mestadels kortare sträckor eller om bilen står stilla under längre perioder, kan det vara en god idé att välja ett batteri med något högre kallstartström än miniminivån, då detta ger extra marginal vid start.
En intressant detalj är att batteriets vikt kan påverka bilens köregenskaper marginellt, särskilt om du väljer ett större batteri än nödvändigt, men för de flesta användare är skillnaden försumbar. Det är däremot alltid klokt att välja ett batteri från en erkänd tillverkare, då kvaliteten på blyplattorna, isoleringen och ventilsystemet kan variera och påverka både livslängd och prestanda.
Slutligen är det värt att nämna att korrekt underhåll är lika viktigt som själva batterivalet. Kontrollera regelbundet att polerna är fria från oxidation, att batteriet sitter ordentligt fast och att laddningssystemet fungerar som det ska, särskilt inför vintersäsongen. Om du väljer till exempel ett Bosch S40 04 eller en Varta E43, och ser till att de tekniska specifikationerna stämmer överens med bilens krav, kommer din Ford C-Max att starta utan problem även under de kallaste dagarna. Och kom ihåg – det är alltid bättre att byta ut ett gammalt batteri i förebyggande syfte än att stå handfallen en frostig morgon när bilen vägrar starta.
Ford C-Max I producerades under åren 2007 - 2010. Nedan presenterar vi specifikationerna för batterier som är lämpliga för specifika motorer.
Grundläggande parametrar för batterier lämpliga för Ford C-Max I (2007-2010):
| Polställning | Poltyp | Bottenklack |
|---|
| 0 - plus till höger | 1 | B13 |
Ford C-Max I - bensinmotorer:
1.6
1.8
1.8 Flexifuel
2.0
2.0 CNG
2.0 LPG
| Producent och serie | Modell | Batterikapacitet | Kallstartström CCA EN | Dimensioner | Pris |
|---|
| Bosch S4 | S40 04 | 60 Ah | 540 A | 242x175x175 mm | Mer |
| Bosch S5 | S50 04 | 61 Ah | 600 A | 242x175x175 mm | Mer |
| Energizer Premium | EM60-LB2 | 60 Ah | 540 A | 242x175x175 mm | Mer |
| Varta Blue Dynamic | D59 | 60 Ah | 540 A | 242x175x175 mm | Mer |
| Varta Silver Dynamic | D21 | 61 Ah | 600 A | 242x175x175 mm | Mer |
För bensinmotorerna 1.6, 1.8, 1.8 Flexifuel och de övriga på listan ovan väljer vi batterier i storleken 242x175x175 mm, vars kapacitet överstiger 56 Ah. De svagaste av dem är ett batteri Varta Blue Dynamic D59, vars kapacitet är 60 Ah, och den maximala startströmmen 540 A. Det mäktigaste batteriet är Bosch S5 S50 04 med kapacitet 61Ah och en startström av 600 A. Alla batterier som matchar ovanstående motorer har en bottenklack B13.
Ford C-Max I - dieselmotorer:
1.6 TDCi
1.8 TDCi
2.0 TDCi
| Producent och serie | Modell | Batterikapacitet | Kallstartström CCA EN | Dimensioner | Pris |
|---|
| Bosch S3 | S30 07 | 70 Ah | 640 A | 278x175x175 mm | Mer |
| Bosch S4 | S40 07 | 72 Ah | 680 A | 278x175x175 mm | Mer |
| Bosch S5 | S50 07 | 74 Ah | 750 A | 278x175x175 mm | Mer |
| Energizer Basic | E-LB3 570 | 68 Ah | 570 A | 278x175x175 mm | Mer |
| Energizer Plus | EP70-LB3 | 70 Ah | 640 A | 278x175x175 mm | Mer |
| Energizer Premium | EM72-LB3 | 72 Ah | 680 A | 278x175x175 mm | Mer |
| Varta Black Dynamic | E9 | 70 Ah | 640 A | 278x175x175 mm | Mer |
| Varta Blue Dynamic | E43 | 72 Ah | 680 A | 278x175x175 mm | Mer |
| Varta Silver Dynamic | E38 | 74 Ah | 750 A | 278x175x175 mm | Mer |
De nämnda dieselmotorerna ska samarbeta med batterier 276x175x175 mm eller 278x175x175 mm, vars kapacitet är minst 67 Ah. Det mest grundläggande batteriet från denna set är Energizer Basic E-LB3 570 med kapacitet 68Ah och 570A kallstartström, batteriet har högsta kapacitet Varta Silver Dynamic E38 med kapacitet 74 Ah, håller 750A kallstartström. Bottenklack för batterierna ovan är B13.
Om du fortfarande är osäker på
vilket batteri som passar din Ford C-Max I, eller om du vill hjälpa andra med deras val, vänligen skicka oss ett foto av ditt nuvarande batteri i kommentarssektionen längst ner på sidan. Du kan också skicka bilden till kontakt@vilketbatteri.se (vi kommer att placera den i kommentarerna för att även hjälpa andra användare). Glöm inte att specificera bilmodellen, året, typen, samt motorns kapacitet och kraft. Vi ska göra vårt bästa för att assistera dig!
Se även information om andra bilar från denna tillverkare