Valet av rätt bilbatteri till Ford C-Max II (2010 och framåt) är en viktig aspekt för att säkerställa bilens tillförlitlighet, särskilt under kalla svenska vintrar när batteriets prestanda verkligen sätts på prov. Beroende på motortyp och om bilen är utrustad med Start-Stop-system eller inte, varierar kraven på både kapacitet, kallstartström och batteriteknologi. Det finns flera parametrar att ta hänsyn till, bland annat batteriets dimensioner, speciellt höjden, som bör vara 175 mm för att passa korrekt i batterifacket på denna modell. Detta är viktigt att komma ihåg, eftersom ett batteri med fel höjd kan orsaka problem vid montering och även påverka säkerheten.
För bensinmotorer utan Start-Stop-system, exempelvis 1.6 Ti, 1.6 Flexifuel eller 1.6 LPG, rekommenderas bly-syra-batterier med en kapacitet på cirka 60-61 Ah och en kallstartström mellan 540 och 600 A. Några exempel på lämpliga modeller är Bosch S40 04 eller Varta D21, men det finns naturligtvis flera alternativ från andra tillverkare som också uppfyller dessa krav. Viktigt är att kontrollera både kapaciteten och att batteriet har den sänkta höjd som krävs för Ford C-Max II. Intressant nog kan batteriets höjd vara avgörande även för korrekt låsning och för att undvika att batteriet rör sig under körning, vilket i längden kan påverka både hållbarheten och säkerheten.
Om du däremot har en bensinmotor med Start-Stop-system, som 1.0 EcoBoost eller 1.6 EcoBoost, krävs modernare EFB-teknik (Enhanced Flooded Battery). Dessa system ställer högre krav på batteriets förmåga att leverera ström vid upprepade omstarter av motorn, vilket EFB-batterier hanterar betydligt bättre än traditionella bly-syra-batterier. För 1.0 EcoBoost är ett EFB-batteri på 65 Ah och 650 A lämpligt, med exempel som Bosch S4 E07 eller Varta D54. För 1.6 EcoBoost bör man välja ett EFB-batteri på 75 Ah och 730 A, exempelvis Bosch S4 E10 eller Varta E46. Återigen är det avgörande att batteriet har rätt höjd. En intressant detalj är att EFB-batterier erbjuder längre livslängd och bättre prestanda speciellt i bilar med mycket elektronik och frekventa stopp-start-cykler, vilket gör dem till ett framtidssäkert val även om de ofta är något dyrare än standardbatterier.
För dieseldrivna C-Max II utan Start-Stop, till exempel 2.0 TDCi, rekommenderas bly-syra-batterier med högre kapacitet, mellan 68 och 74 Ah, och en kallstartström från 570 till 750 A. Exempelvis kan Bosch S40 07 eller Varta E38 vara passande val. Dieselmotorer kräver generellt sett kraftigare batterier än bensinmotorer, eftersom de har högre kompression och därmed kräver mer energi vid kallstart. Detta är särskilt viktigt att tänka på i det svenska klimatet, eftersom batteriets prestanda sjunker kraftigt vid låga temperaturer.
Har du däremot en dieselmotor med Start-Stop, som 1.6 TDCi, behöver du återigen satsa på ett EFB-batteri, denna gång på 75 Ah och med kallstartström på 730 A. Passande exempel kan vara Bosch S4 E10 eller Varta E46. Även på dieselsidan är det alltså viktigt att inte bara titta på Ah och A, utan även på batteriteknik och höjd. En rolig detalj är att vissa tillverkare, till exempel Yuasa, erbjuder batterier med B3/B4-fästen, som är fullt kompatibla med Fords standardfäste (B13), vilket kan öka flexibiliteten när du väljer batteri.
Slutligen är det värt att nämna att moderna batterier ofta har längre garantier och förbättrad hållbarhet jämfört med äldre modeller, men samtidigt är det klokt att kontrollera tillverkningsdatumet på batteriet innan köp. Ett batteri som stått länge på lager kan ha förlorat en del av sin ursprungliga kapacitet. Att välja rätt batteri till din Ford C-Max II handlar alltså inte bara om att titta på siffror, utan också om att förstå bilens behov och de tekniska kraven. Genom att följa dessa riktlinjer och vara uppmärksam på detaljer som batterihöjd, teknik och kapacitet, kan du försäkra dig om att bilen startar problemfritt oavsett årstid och att elektroniksystemen fungerar optimalt.
Ford C-Max II har producerats sedan 2010. Följande lista presenterar information om batterier som matchar var och en av de tillgängliga motorerna på marknaden.
Grundläggande parametrar för batterier lämpliga för Ford C-Max II (2010-):
| Polställning | Poltyp | Bottenklack |
|---|
| 0 - plus till höger | 1 | B13 |
Ford C-Max II - bensinmotorer:
1.6 Flexifuel
1.6 LPG
1.6 Ti
| Producent och serie | Modell | Batterikapacitet | Kallstartström CCA EN | Dimensioner | Pris |
|---|
| Bosch S4 | S40 04 | 60 Ah | 540 A | 242x175x175 mm | Mer |
| Bosch S5 | S50 04 | 61 Ah | 600 A | 242x175x175 mm | Mer |
| Energizer Premium | EM60-LB2 | 60 Ah | 540 A | 242x175x175 mm | Mer |
| Varta Blue Dynamic | D59 | 60 Ah | 540 A | 242x175x175 mm | Mer |
| Varta Silver Dynamic | D21 | 61 Ah | 600 A | 242x175x175 mm | Mer |
De tre bensinmotorerna i Ford C-Max II, alltså 1.6 Flexifuel ,1.6 LPG och 1.6 Ti, fungerar bäst med batterier med en kapacitet på minst 56 Ah. Vi rekommenderar att välja batterimodeller av högre prisklass för bilar med många extra tillval. De svagaste av dem är ett batteri Bosch S4 S40 04, vars kapacitet är 60 Ah, och den maximala startströmmen 540 A. Det mäktigaste batteriet är Bosch S5 S50 04 med kapacitet 61Ah och en startström av 600 A. Alla batterier som matchar ovanstående motorer har en bottenklack B13.
Ford C-Max II - bensinmotorer:
1.0 EcoBoost - med Start-Stop-system
| Producent och serie | Modell | Batterikapacitet | Kallstartström CCA EN | Dimensioner | Pris |
|---|
| Bosch S4 EFB | S4 E07 | 65 Ah | 650 A | 278x175x175 mm | Mer |
| Energizer Premium EFB | EE65LB3 | 65 Ah | 650 A | 278x175x175 mm | Mer |
| Varta Blue Dynamic EFB | D54 | 65 Ah | 650 A | 278x175x175 mm | Mer |
Att äga en Ford C-Max II med 1.0 EcoBoost motor och Start-Stopp system innebär att man behöver använda dyrare batterier tillverkade med EFB-teknologi. Matchande batterier har dimensioner på 278x175x175 mm. Alla batterier från listan ovan har en identisk kapacitet på 65Ah och en startström av värde 650 A. Bottenklack för batterierna ovan är B13.
Ford C-Max II - bensinmotorer:
1.6 EcoBoost - med Start-Stop-system
| Producent och serie | Modell | Batterikapacitet | Kallstartström CCA EN | Dimensioner | Pris |
|---|
| Bosch S4 EFB | S4 E10 | 75 Ah | 730 A | 315x175x175 mm | Mer |
| Energizer Premium EFB | EE75LB4 | 75 Ah | 730 A | 315x175x175 mm | Mer |
| Varta Blue Dynamic EFB | E46 | 75 Ah | 730 A | 315x175x175 mm | Mer |
Att äga en Ford C-Max II med 1.6 EcoBoost motor och Start-Stopp system innebär att man behöver använda dyrare batterier tillverkade med EFB-teknologi. Matchande batterier har dimensioner på 315x175x175 mm. Alla batterier från listan ovan har en identisk kapacitet på 75Ah och en startström av värde 730 A. Alla batterier som matchar ovanstående motorer har en bottenklack B13.
Ford C-Max II - dieselmotorer:
2.0 TDCi
| Producent och serie | Modell | Batterikapacitet | Kallstartström CCA EN | Dimensioner | Pris |
|---|
| Bosch S3 | S30 07 | 70 Ah | 640 A | 278x175x175 mm | Mer |
| Bosch S4 | S40 07 | 72 Ah | 680 A | 278x175x175 mm | Mer |
| Bosch S5 | S50 07 | 74 Ah | 750 A | 278x175x175 mm | Mer |
| Energizer Basic | E-LB3 570 | 68 Ah | 570 A | 278x175x175 mm | Mer |
| Energizer Plus | EP70-LB3 | 70 Ah | 640 A | 278x175x175 mm | Mer |
| Energizer Premium | EM72-LB3 | 72 Ah | 680 A | 278x175x175 mm | Mer |
| Varta Black Dynamic | E9 | 70 Ah | 640 A | 278x175x175 mm | Mer |
| Varta Blue Dynamic | E43 | 72 Ah | 680 A | 278x175x175 mm | Mer |
| Varta Silver Dynamic | E38 | 74 Ah | 750 A | 278x175x175 mm | Mer |
Ford C-Max II med 2.0 TDCi dieselmotor bör använda batterier med måtten 276x175x175 mm eller 278x175x175 mm, vars kapacitet är minst 67 Ah. Det mest grundläggande batteriet från denna set är Energizer Basic E-LB3 570 med kapacitet 68Ah och 570A kallstartström, batteriet har högsta kapacitet Bosch S5 S50 07 med kapacitet 74 Ah, håller 750A kallstartström. Bottenklack för batterierna ovan är B13.
Ford C-Max II - dieselmotorer:
1.6 TDCi - med Start-Stop-system
| Producent och serie | Modell | Batterikapacitet | Kallstartström CCA EN | Dimensioner | Pris |
|---|
| Bosch S4 EFB | S4 E10 | 75 Ah | 730 A | 315x175x175 mm | Mer |
| Energizer Premium EFB | EE75LB4 | 75 Ah | 730 A | 315x175x175 mm | Mer |
| Varta Blue Dynamic EFB | E46 | 75 Ah | 730 A | 315x175x175 mm | Mer |
Att äga en Ford C-Max II med 1.6 TDCi motor och Start-Stopp system innebär att man behöver använda dyrare batterier tillverkade med EFB-teknologi. Matchande batterier har dimensioner på 315x175x175 mm. Alla batterier från listan ovan har en identisk kapacitet på 75Ah och en startström av värde 730 A. Alla batterier som matchar ovanstående motorer har en bottenklack B13.
Om du fortfarande är osäker på
vilket batteri som passar din Ford C-Max II, eller om du vill hjälpa andra med deras val, vänligen skicka oss ett foto av ditt nuvarande batteri i kommentarssektionen längst ner på sidan. Du kan också skicka bilden till kontakt@vilketbatteri.se (vi kommer att placera den i kommentarerna för att även hjälpa andra användare). Glöm inte att specificera bilmodellen, året, typen, samt motorns kapacitet och kraft. Vi ska göra vårt bästa för att assistera dig!
Se även information om andra bilar från denna tillverkare