Att välja rätt batteri till en BMW X2 från 2018 och framåt kräver en noggrann granskning av både tekniska specifikationer och batteriteknologi. Eftersom alla motorvarianter i X2 är utrustade med Start-Stop-system är det nödvändigt att använda batterier av typen AGM eller i vissa fall EFB. Dessa är designade för att tåla ett stort antal laddningscykler och är betydligt mer motståndskraftiga än traditionella bly-syrabatterier. Det är viktigt att inte ersätta ett AGM-batteri med ett EFB-batteri, eller tvärtom, utan att först kontrollera vad som för närvarande sitter i bilen. Tillverkaren har nämligen använt båda teknikerna i vissa modeller, särskilt i versioner som M35i eller xDrive 25e Plug-in-Hybrid.
För de flesta bensindrivna modellerna som sDrive 18i och 20i, samt för de fyrhjulsdrivna varianterna xDrive 20i, är ett AGM-batteri på mellan 70 och 80 Ah med en kallstartström på minst 760 A ett krav. Dessa specifikationer säkerställer att bilen klarar både de energikrävande funktionerna i Start-Stop-systemet och kalla starter. Exempel på kompatibla batterier är Bosch S5A 08 eller Varta E39, men även Energizer EA80-L4 används ofta i denna typ av fordon. Alla dessa modeller är optimerade för bilar med avancerad energihantering och levererar stabil prestanda över tid.
När det gäller dieselversionerna som sDrive 18d, xDrive 20d eller 25d, är batterikraven snarlika. Trots att dieselmotorer traditionellt kräver mer ström vid start har BMW X2 en välbalanserad batteridimensionering, vilket gör att samma sorters AGM-batterier som används i bensinversionerna även fungerar här. Här är det särskilt viktigt att använda batterier med låg självurladdning och god värmetålighet, eftersom motorrummet i dieselbilar ofta blir extra varmt. Varta F21 och Bosch S5A 11 är exempel på passande batterier för dessa motorer, men andra modeller med motsvarande specifikationer kan också användas, så länge de är AGM-klassade.
Plug-in-hybridmodellen xDrive 25e utgör ett specialfall. Trots att även denna version kräver ett AGM- eller EFB-batteri med samma kapacitet som övriga modeller, är det avgörande att inte blanda batterityper. Hybridbilar är mer känsliga för variationer i laddningsstrategi, och att installera ett batteri som inte matchar det befintliga kan leda till försämrad prestanda eller till och med skada elsystemet. Bosch S4 E08 och Energizer EE70L3 är två exempel på batterier som kan förekomma i denna modell, men det rekommenderas att man öppnar batteriluckan och kontrollerar etiketten på det nuvarande batteriet innan köp.
En praktisk detalj som ofta förbises är själva fästsystemet för batteriet. Även om B13 är ett vanligt fäste i många europeiska bilar, använder vissa AGM-batterier fästen av typen B3 eller B4. Lyckligtvis är dessa fästen kompatibla med B13, vilket gör det enklare att hitta passande alternativ utan att behöva modifiera bilens batterifack. Det är dock alltid en god idé att mäta det gamla batteriet noggrant eller konsultera en verkstad om man är osäker.
Avslutningsvis är det värt att notera att alla moderna BMW X2-bilar är utrustade med batterihanteringssystem som kan kräva att det nya batteriet registreras i bilens dator efter installation. Detta steg säkerställer att laddningsparametrarna justeras för det nya batteriet och förlänger dess livslängd. En batteribyte utan korrekt kodning kan leda till onödigt slitage, sämre startförmåga eller till och med felmeddelanden i bilens elektronik. Därför bör batteribyte på en X2 aldrig ses som en enkel mekanisk uppgift, utan som en procedur som kräver noggrannhet och rätt komponentval.
BMW X2 har producerats sedan 2018. Nedan presenterar vi specifikationerna för batterier som är lämpliga för specifika motorer.
Grundläggande parametrar för batterier lämpliga för BMW X2 (2018-):
| Polställning | Poltyp | Bottenklack |
|---|---|---|
| 0 - plus till höger | 1 | B13 |
BMW X2 - bensinmotorer:
M35i (225 kW) - med Start-Stop-system
xDrive 25e Plug-in-Hybrid (162 kW) - med Start-Stop-system
| Producent och serie | Modell | Batterikapacitet | Kallstartström CCA EN | Dimensioner | Pris |
|---|---|---|---|---|---|
| Bosch S5 AGM | S5A 08 | 70 Ah | 760 A | 278x175x190 mm | Mer |
| Bosch S4 EFB | S4 E08 | 70 Ah | 650 A | 278x175x190 mm | Mer |
| Energizer Premium EFB | EE70L3 | 70 Ah | 650 A | 278x175x190 mm | Mer |
| Energizer Premium AGM | EA70-L3 | 70 Ah | 760 A | 278x175x190 mm | Mer |
| Varta Blue Dynamic EFB | E45 | 70 Ah | 650 A | 278x175x190 mm | Mer |
| Varta Silver Dynamic AGM | A7 | 70 Ah | 760 A | 278x175x190 mm | Mer |
| Varta Silver Dynamic AGM | E39 | 70 Ah | 760 A | 278x175x190 mm | Mer |
För BMW X2 med motorerna M35i (225 kW) Start-Stop och xDrive 25e Plug-in-Hybrid (162 kW) Start-Stop, finns det flera typer av batterier som är kompatibla beroende på vilken version av bilen du har. De vanligaste batteristorlekarna som används är L3 (278x175x190 mm) med B13-fotfäste, vilket innebär att batterierna har samma fysiska storlek och fästanordning och kan bytas ut mot varandra utan anpassning. Det är dock viktigt att kontrollera det befintliga batteriet i din bil innan du väljer ett nytt, eftersom fabrikanten kan ha monterat olika typer av batterier i olika utföranden av samma modell.
Både AGM- och EFB-batterier förekommer som standard i dessa motorer, beroende på start-stopp-systemets krav och om bilen är en hybrid. AGM-batterier, som Bosch S5 AGM (S5A 08), Varta Silver Dynamic AGM (E39) och Energizer Premium AGM (EA70-L3), har en kapacitet på 70 Ah och ett kallstartströmvärde på 760 A. EFB-batterier, till exempel Bosch S4 EFB (S4 E08), Varta Blue Dynamic EFB (E45) och Energizer Premium EFB (EE70L3), har samma kapacitet på 70 Ah men något lägre kallstartström på 650 A. Båda batterityperna har polställning 0 (pluspol till höger) och terminaltyp 1, vilket är standard för denna bilmodell.
Huvudskillnaden mellan dessa batterier ligger i teknologin: AGM-batterier rekommenderas speciellt för bilar med avancerade start-stopp-system och högre energibehov, till exempel plug-in-hybrider, medan EFB-batterier är ett robust alternativ för bilar med enklare start-stopp-system. Eftersom storleken och fästet (L3/B13) är identiska, kan du byta mellan dessa typer om bilens elsystem tillåter det. Kontrollera alltid bilens nuvarande batteri och följ tillverkarens rekommendationer för att säkerställa optimal funktion och livslängd.
BMW X2 - bensinmotorer:
sDrive 18i (100 kW) - med Start-Stop-system
sDrive 18i (103 kW) - med Start-Stop-system
sDrive 20i (131 kW) - med Start-Stop-system
sDrive 20i (141 kW) - med Start-Stop-system
xDrive 20i (131 kW) - med Start-Stop-system
xDrive 20i (141 kW) - med Start-Stop-system
| Producent och serie | Modell | Batterikapacitet | Kallstartström CCA EN | Dimensioner | Pris |
|---|---|---|---|---|---|
| Bosch S5 AGM | S5A 08 | 70 Ah | 760 A | 278x175x190 mm | Mer |
| Bosch S5 AGM | S5A 11 | 80 Ah | 800 A | 315x175x190 mm | Mer |
| Energizer Premium AGM | EA70-L3 | 70 Ah | 760 A | 278x175x190 mm | Mer |
| Energizer Premium AGM | EA80-L4 | 80 Ah | 800 A | 315x175x190 mm | Mer |
| Varta Silver Dynamic AGM | A7 | 70 Ah | 760 A | 278x175x190 mm | Mer |
| Varta Silver Dynamic AGM | E39 | 70 Ah | 760 A | 278x175x190 mm | Mer |
| Varta Silver Dynamic AGM | A6 | 80 Ah | 800 A | 315x175x190 mm | Mer |
| Varta Silver Dynamic AGM | F21 | 80 Ah | 800 A | 315x175x190 mm | Mer |
För BMW X2 med bensinmotorerna sDrive 18i (100 kW och 103 kW), sDrive 20i (131 kW och 141 kW) samt xDrive 20i (131 kW och 141 kW) finns det flera batterialternativ som är lämpliga, beroende på vilken version och utrustningsnivå bilen har. De batterier som passar till dessa motorer har i huvudsak två olika storlekar på batterilådan enligt europeisk standard: L3 (278x175x190 mm) och L4 (315x175x190 mm), båda med B13-fäste. Det innebär att batterierna antingen har standardstorlek L3 eller L4 och är utrustade med samma typ av polställning (0 – pluspol till höger) samt terminaltyp 1, vilket gör installationen enkel om rätt storlek väljs.
De mindre batterierna i L3-storlek, som Bosch S5 AGM (S5A 08), Varta Silver Dynamic AGM (E39) och Energizer Premium AGM (EA70-L3), har en kapacitet på 70 Ah och kallstartström på 760 A. Dessa AGM-batterier är särskilt lämpliga för fordon med start-stopp-system, vilket är vanligt i BMW X2-modellerna med bensinmotor, och de är konstruerade för att tåla upprepade laddningscykler och högre energiförbrukning. Batterierna har samma fysiska dimensioner och fästanordning, så de är utbytbara sinsemellan om bilen är utrustad med L3-fästet.
För vissa versioner av samma motorer kan även batterier i L4-storlek användas, exempelvis Bosch S5 AGM (S5A 11), Varta Silver Dynamic AGM (F21) och Energizer Premium AGM (EA80-L4). Dessa har en högre kapacitet på 80 Ah och ett kallstartvärde på 800 A, vilket innebär bättre prestanda vid kalla temperaturer och större energireserv för elektronik och komfortfunktioner. Även dessa batterier har B13-fäste, polställning 0 och terminaltyp 1, så de är kompatibla med bilens elsystem om utrymme för L4-batterilåda finns i fordonet.
Eftersom både L3- och L4-batterier kan förekomma i samma motormodell från fabrik, är det viktigt att du kontrollerar dimensionerna och fästet på det befintliga batteriet innan du väljer ett nytt. Ofta är den enda skillnaden mellan alternativen just storleken och kapaciteten – båda typerna är AGM-batterier med liknande elektriska egenskaper och samma infästning. Om du är osäker, välj alltid ett batteri som matchar bilens nuvarande batteri i storlek, kapacitet och fäste för att säkerställa korrekt passform och funktion.
BMW X2 - dieselmotorer:
sDrive 18d (110 kW) - med Start-Stop-system
sDrive 20d (140 kW) - med Start-Stop-system
xDrive 18d (110 kW) - med Start-Stop-system
xDrive 20d (140 kW) - med Start-Stop-system
xDrive 25d (170 kW) - med Start-Stop-system
| Producent och serie | Modell | Batterikapacitet | Kallstartström CCA EN | Dimensioner | Pris |
|---|---|---|---|---|---|
| Bosch S5 AGM | S5A 08 | 70 Ah | 760 A | 278x175x190 mm | Mer |
| Bosch S5 AGM | S5A 11 | 80 Ah | 800 A | 315x175x190 mm | Mer |
| Energizer Premium AGM | EA70-L3 | 70 Ah | 760 A | 278x175x190 mm | Mer |
| Energizer Premium AGM | EA80-L4 | 80 Ah | 800 A | 315x175x190 mm | Mer |
| Varta Silver Dynamic AGM | A7 | 70 Ah | 760 A | 278x175x190 mm | Mer |
| Varta Silver Dynamic AGM | E39 | 70 Ah | 760 A | 278x175x190 mm | Mer |
| Varta Silver Dynamic AGM | A6 | 80 Ah | 800 A | 315x175x190 mm | Mer |
| Varta Silver Dynamic AGM | F21 | 80 Ah | 800 A | 315x175x190 mm | Mer |
För BMW X2 med dieselmotorerna sDrive 18d (110 kW), xDrive 18d (110 kW), sDrive 20d (140 kW), xDrive 20d (140 kW) och xDrive 25d (170 kW) finns det flera batterialternativ som passar beroende på exakt version av bilen och utrustningsnivå. De vanligaste batteristorlekarna som används till dessa motorer är L3 (278x175x190 mm) och L4 (315x175x190 mm), båda med B13-fotfäste, vilket innebär att de har samma typ av fästanordning och är utrustade med polställning 0 (pluspol till höger) och terminaltyp 1. Det gör att installationen vanligen är enkel, förutsatt att rätt storlek väljs och att det finns plats för den större L4-batterilådan om du vill uppgradera till högre kapacitet.
Batterierna från Bosch, Varta och Energizer i både L3- och L4-storlek är av AGM-typ, vilket betyder att de är särskilt anpassade för bilar med avancerade start-stopp-system och högre energibehov – något som är vanligt för BMW:s dieseldrivna modeller. L3-batterier som Bosch S5 AGM (S5A 08), Varta Silver Dynamic AGM (E39) och Energizer Premium AGM (EA70-L3) erbjuder en kapacitet på 70 Ah och en kallstartström på 760 A. L4-batterier som Bosch S5 AGM (S5A 11), Varta Silver Dynamic AGM (F21) och Energizer Premium AGM (EA80-L4) har en högre kapacitet på 80 Ah och kallstartström på 800 A, vilket ger extra kraft under kalla förhållanden och för fordon med mycket elektronik.
Den största skillnaden mellan de olika batterialternativen är just storleken på batterilådan (L3 kontra L4) och därmed kapaciteten och kallstartströmmen. Eftersom båda storlekarna har samma typ av fäste och polställning är de i många fall utbytbara, men det är viktigt att kontrollera vilket batteri som redan sitter i din bil. Det händer ofta att tillverkaren har monterat olika batteristorlekar i olika versioner av samma modell, eller att båda alternativen accepteras om det finns plats. Det rekommenderas därför alltid att jämföra de exakta måtten, kapaciteten och fästet på det befintliga batteriet och välja ett nytt batteri med liknande specifikationer för att säkerställa bästa funktion och passform.
Om du fortfarande är osäker på vilket batteri som passar din BMW X2, eller om du vill hjälpa andra med deras val, vänligen skicka oss ett foto av ditt nuvarande batteri i kommentarssektionen längst ner på sidan. Du kan också skicka bilden till kontakt@vilketbatteri.se (vi kommer att placera den i kommentarerna för att även hjälpa andra användare). Glöm inte att specificera bilmodellen, året, typen, samt motorns kapacitet och kraft. Vi ska göra vårt bästa för att assistera dig!
