VW Passat B8 (2014-2023) – batterier

Att välja rätt batteri till VW Passat B8 från 2014 till 2023 kräver en noggrann analys av både bilmodell och motortyp, eftersom kraven kan variera beroende på om motorn är bensin eller diesel samt om bilen är utrustad med start-stopp-system. Nästan alla versioner av Passat B8 är utrustade med detta system, vilket ställer högre krav på batteriets prestanda och hållbarhet. Det är viktigt att förstå att ett vanligt standardbatteri inte är lämpligt för dessa fordon; istället ska man välja antingen ett EFB- eller AGM-batteri, beroende på vad som anges för respektive motorvariant.

För bensinmotorer med lägre effekt, såsom 1.4 TSI med 91 kW och 1.5 TSI OPF på 110 kW, rekommenderas oftast EFB-batterier med en kapacitet på 60 Ah och en kallstartström på 560 A. Exempel på passande modeller är Bosch S4 E05 eller Varta D53, men det finns flera andra märken som också erbjuder kompatibla batterier. Om din Passat har en starkare motor eller är utrustad med hybridteknologi, till exempel 1.4 GTE Plug-in Hybrid eller 1.4 TSI ACT på 110 kW, krävs ett AGM-batteri med högre kallstartström, oftast runt 680 A. Här kan du till exempel använda Varta D52 eller Bosch S5A 05. Dessa AGM-batterier är konstruerade för att tåla många laddningscykler, vilket är nödvändigt vid frekventa stopp och starter i stadsmiljö.

När det gäller de kraftfullare bensinmotorerna, som 2.0 TSI eller 1.8 TSI, är AGM-batterier på 70 Ah och 760 A kallstartström standard. Även här är Bosch S5A 08 och Varta A7 exempel på lämpliga alternativ. Det är viktigt att komma ihåg att även om vissa EFB-batterier kan passa när det gäller dimensioner, bör man alltid följa tillverkarens rekommendationer när det gäller batterityp för att säkerställa optimal funktion och livslängd för både batteri och bilens elektronik. För de senaste facelift-modellerna, särskilt med OPF-teknik och 2.0 TSI-motorer, kan det i vissa fall vara rekommenderat med EFB-batterier snarare än AGM, med samma kapacitet men något lägre kallstartström, till exempel 650 A.

Dieselmotorer i Passat B8 ställer ännu högre krav på batteriet, särskilt eftersom kallstarten är mer krävande i kallare klimat. Nästan alla dieselvarianter med start-stopp-system kräver AGM-batterier på 70 Ah och 760 A kallstartström. Lämpliga exempel är Energizer EA70-L3 eller Varta E39, men det finns även andra batterimärken som erbjuder motsvarande prestanda. För vissa facelift-versioner, särskilt med 147 kW-motorn, kan EFB-batteri vara tillräckligt, men med en kallstartström på 650 A. Detta illustrerar väl vikten av att alltid kontrollera de tekniska specifikationerna för just din bil och motor när du väljer nytt batteri.

En intressant detalj är att vissa batterimodeller från Yuasa, som har B3/B4-fastspänning, är fullt kompatibla med det mer vanliga B13-fästet som används i Passat B8. Det gör att du kan välja bland ännu fler batterimärken och modeller utan att behöva oroa dig för monteringen. Kom även ihåg att moderna Passat-modeller ofta är utrustade med batterisensorer som mäter laddningsstatus och energiuttag. Vid batteribyte är det därför rekommenderat att batteriet kodas in i bilens system, så att laddningsstyrningen fungerar korrekt och för att undvika oönskade felmeddelanden.

Sammanfattningsvis är det avgörande att noga kontrollera vilken typ av batteri som krävs för just din VW Passat B8. Att slarva med detta kan leda till försämrad funktion av start-stopp-systemet och till och med skada bilens elektronik. Det är alltid bra att välja ett kvalitetsbatteri från välrenommerade tillverkare och att ta hjälp av en auktoriserad verkstad om du är osäker. Att investera i rätt batteri är ett enkelt sätt att säkerställa att din Passat fungerar problemfritt under många år framöver.

VW Passat i versionen B8 producerades under åren 2014 - 2023. Följande lista presenterar information om batterier som matchar var och en av de tillgängliga motorerna på marknaden.

Grundläggande parametrar för batterier lämpliga för VW Passat (2014-2023):

PolställningPoltypBottenklack
0 - plus till höger1B13

VW Passat B8 - bensinmotorer:
1.4 TSI (91 kW) - med Start-Stop-system
1.5 TSI OPF (110 kW) - med Start-Stop-system
1.5 TSI OPF Facelift (110 kW) - med Start-Stop-system


Producent och serieModellBatterikapacitetKallstartström CCA ENDimensionerPris
Bosch S4 EFBS4 E0560 Ah560 A242x175x190 mmMer
Energizer Premium EFBEE60L260 Ah560 A242x175x190 mmMer
Varta Blue Dynamic EFBD5360 Ah560 A242x175x190 mmMer

För Volkswagen Passat B8 med bensinmotorerna 1.4 TSI (91 kW) Start-Stop, 1.5 TSI OPF (110 kW) Start-Stop samt 1.5 TSI OPF Facelift (110 kW) Start-Stop är det särskilt viktigt att välja ett batteri som är anpassat för fordon med start-stopp-system. Dessa motoralternativ kräver batterier med hög prestanda och lång livslängd som klarar de frekventa starterna och stoppen vid stadskörning. EFB-teknologin (Enhanced Flooded Battery) rekommenderas starkt för dessa bensinmotorer, då den är konstruerad för att ge tillförlitlig kraft och hållbarhet i bilar med start-stopp-funktion.

En passande batterigrupp för dessa motorer består av modeller från ledande tillverkare som Bosch, Varta och Energizer. Exempelvis är Bosch S4 EFB S4 E05, Varta Blue Dynamic EFB D53 och Energizer Premium EFB EE60L2 alla kompatibla alternativ. Dessa batterier har en kapacitet på 60 Ah och ett kallstartströmvärde på 560 A, vilket ger tillräcklig kraft även vid lägre temperaturer och vid upprepade starter. Med en längd på 242 mm, bredd på 175 mm och höjd på 190 mm passar de smidigt i Passat B8:s batterifack och motsvarar bilens tekniska krav.

Alla dessa batterier använder ett standard polarrangemang (0) och terminaltyp (1) samt monteringslayout B13, vilket innebär att de är enkla att installera i Passat B8 med de aktuella motorerna. EFB-batterier är speciellt utformade för att tåla de ökade belastningarna som följer med start-stopp-teknologi och ger därmed ökad driftsäkerhet och längre livslängd jämfört med konventionella blybatterier. Vid val av nytt batteri för dessa bensinmotorer i Passat B8 rekommenderas därför att alltid välja en modell med EFB-teknologi och ovanstående specifikationer för bästa resultat och problemfri användning.


VW Passat B8 - bensinmotorer:
1.4 GTE Plug-in Hybrid (160 kW) - med Start-Stop-system
1.4 TSI ACT (110 kW) - med Start-Stop-system


Producent och serieModellBatterikapacitetKallstartström CCA ENDimensionerPris
Bosch S5 AGMS5A 0560 Ah680 A242x175x190 mmMer
Energizer Premium AGMEA60-L260 Ah680 A242x175x190 mmMer
Varta Silver Dynamic AGMD5260 Ah680 A242x175x190 mmMer
Varta Silver Dynamic AGMA860 Ah680 A242x175x190 mmMer

För Volkswagen Passat B8 med bensinmotorerna 1.4 TSI ACT (110 kW) Start-Stop och 1.4 GTE Plug-in Hybrid (160 kW) Start-Stop är det avgörande att använda batterier som är särskilt anpassade för avancerade start-stopp-system och hybridteknik. Dessa motoralternativ ställer högre krav på batteriets prestanda, då de måste klara av frekventa startcykler och samtidigt säkerställa tillförlitlig drift av både förbrännings- och elmotor. AGM-teknologin (Absorbent Glass Mat) rekommenderas för dessa motorer eftersom den kombinerar hög livslängd med mycket goda egenskaper vid höga strömuttag och återkommande laddnings- och urladdningscykler.

Bland de mest lämpade AGM-batterierna för denna typ av motorer återfinns modeller som Bosch S5 AGM S5A 05, Varta Silver Dynamic AGM D52 och A8 samt Energizer Premium AGM EA60-L2. Samtliga dessa batterier har en kapacitet på 60 Ah och ett kallstartströmvärde på 680 A, vilket ger kraftfull tillgång till energi även vid krävande situationer och kalla förhållanden. Med måtten 242 mm i längd, 175 mm i bredd och 190 mm i höjd passar de exakt i Passat B8:s batteriutrymme, vilket förenklar installationen och säkerställer kompatibilitet med bilens elektriska system.

Batterierna har ett standardiserat polarrangemang (0), terminaltyp (1) och monteringslayout B13, vilket gör dem enkla att montera utan komplikationer. AGM-batterier är konstruerade för att klara de höga belastningar som hybridsystem och start-stopp-funktioner innebär, vilket gör dem till det bästa valet för både 1.4 TSI ACT och 1.4 GTE Plug-in Hybrid. Vid byte av batteri bör man därför prioritera AGM-teknologi och ovanstående specifikationer för att säkerställa optimal funktion och långvarig tillförlitlighet i dessa avancerade bensinmotorer.


VW Passat B8 - bensinmotorer:
2.0 TSI 4motion OPF (200 kW) - med Start-Stop-system
2.0 TSI 4motion OPF Facelift (200 kW) - med Start-Stop-system
2.0 TSI 4motion OPF Facelift (206 kW) - med Start-Stop-system
2.0 TSI OPF Facelift (140 kW) - med Start-Stop-system


Producent och serieModellBatterikapacitetKallstartström CCA ENDimensionerPris
Bosch S4 EFBS4 E0870 Ah650 A278x175x190 mmMer
Energizer Premium EFBEE70L370 Ah650 A278x175x190 mmMer
Varta Blue Dynamic EFBE4570 Ah650 A278x175x190 mmMer

För de kraftfullare bensinmotorerna i Volkswagen Passat B8, såsom 2.0 TSI 4Motion OPF (200 kW) Start-Stop, 2.0 TSI OPF Facelift (140 kW) Start-Stop, 2.0 TSI 4Motion OPF Facelift (200 kW) Start-Stop och 2.0 TSI 4Motion OPF Facelift (206 kW) Start-Stop, är valet av rätt batteri ännu mer avgörande för bilens tillförlitlighet och prestanda. Dessa motorer kännetecknas av hög effekt och är utrustade med avancerade start-stopp-system, vilket innebär att batteriet utsätts för extra höga påfrestningar både vid kallstart och under intensiv stadskörning. Därför är det viktigt att välja ett batteri som inte bara har tillräcklig kapacitet, utan även är byggt för att hantera frekventa laddnings- och urladdningscykler.

För dessa motoralternativ rekommenderas EFB-batterier med en kapacitet på 70 Ah och ett kallstartströmvärde på 650 A. Batterier från exempelvis Bosch (S4 EFB S4 E08), Varta (Blue Dynamic EFB E45) samt Energizer (Premium EFB EE70L3) är särskilt lämpliga, eftersom de är utvecklade för att klara motorer med kraftigare elektriska belastningar och start-stopp-teknik. Med måtten 278 mm i längd, 175 mm i bredd och 190 mm i höjd passar dessa batterier perfekt i Passat B8:s batterifack, vilket säkerställer både enkel installation och tillräcklig fysisk stabilitet under körning.

Samtliga nämnda batterier har standard polarrangemang (0), terminaltyp (1) och monteringslayout B13, vilket gör dem kompatibla med bilens ursprungliga anslutningar och fästen. EFB-teknologin ger dessutom bättre laddningsmottaglighet och längre livslängd jämfört med traditionella blybatterier, något som är av särskild vikt för dessa kraftfulla bensinmotorer med avancerad elektronik och start-stopp-funktion. Vid batteribyte till någon av dessa 2.0 TSI-motorer bör man därför alltid välja en EFB-modell med rätt mått och specifikationer för att säkerställa problemfri drift och högsta möjliga driftsäkerhet.


VW Passat B8 - bensinmotorer:
1.8 TSI (132 kW) - med Start-Stop-system
2.0 TSI (162 kW) - med Start-Stop-system
2.0 TSI 4motion (206 kW) - med Start-Stop-system


Producent och serieModellBatterikapacitetKallstartström CCA ENDimensionerPris
Bosch S5 AGMS5A 0870 Ah760 A278x175x190 mmMer
Energizer Premium AGMEA70-L370 Ah760 A278x175x190 mmMer
Varta Silver Dynamic AGME3970 Ah760 A278x175x190 mmMer
Varta Silver Dynamic AGMA770 Ah760 A278x175x190 mmMer

När det gäller bensinmotorerna 2.0 TSI 4Motion (206 kW) Start-Stop, 2.0 TSI (162 kW) Start-Stop och 1.8 TSI (132 kW) Start-Stop i Volkswagen Passat B8 är kraven på batteriet särskilt höga. Dessa motorer tillhör de mer prestandastarka alternativen i modellprogrammet och är utrustade med avancerade start-stopp-system som ställer stora krav på batteriets kapacitet, hållbarhet och förmåga att leverera hög ström vid upprepade starter. Därför är det avgörande att välja ett batteri med AGM-teknologi (Absorbent Glass Mat), som är speciellt utvecklat för fordon med hög elektrisk belastning och frekventa laddnings- och urladdningscykler.

Bland de batterier som är mest lämpade för dessa motoralternativ finns Bosch S5 AGM S5A 08, Varta Silver Dynamic AGM E39, Energizer Premium AGM EA70-L3 samt Varta Silver Dynamic AGM A7. Alla dessa modeller har en kapacitet på 70 Ah och ett kallstartströmvärde på 760 A, vilket ger en kraftfull och pålitlig energikälla även vid låga temperaturer och intensiv användning av start-stopp-systemet. Med måtten 278 mm i längd, 175 mm i bredd och 190 mm i höjd är de särskilt anpassade för Passat B8:s batterifack och säkerställer en enkel och säker installation.

Dessa AGM-batterier kännetecknas av ett standardiserat polarrangemang (0), terminaltyp (1) och monteringslayout B13. Detta innebär att de passar direkt utan behov av ytterligare modifieringar och uppfyller bilens tekniska krav. AGM-teknologin erbjuder dessutom överlägsen livslängd och bättre mottaglighet för snabbladdning, vilket är avgörande för moderna bensinmotorer med avancerade elektriska system och start-stopp-teknik. Vid val av nytt batteri till någon av dessa bensindrivna Passat B8-motorer bör man därför prioritera AGM-modeller med ovanstående specifikationer för att säkerställa bästa möjliga drift, tillförlitlighet och komfort i vardagen.


VW Passat B8 - dieselmotorer:
2.0 TDI Facelift (147 kW) - med Start-Stop-system


Producent och serieModellBatterikapacitetKallstartström CCA ENDimensionerPris
Bosch S4 EFBS4 E0870 Ah650 A278x175x190 mmMer
Energizer Premium EFBEE70L370 Ah650 A278x175x190 mmMer
Varta Blue Dynamic EFBE4570 Ah650 A278x175x190 mmMer

För Volkswagen Passat B8 med dieselmotorn 2.0 TDI Facelift (147 kW) Start-Stop är det viktigt att välja ett batteri som är särskilt anpassat för fordon utrustade med start-stopp-system. Denna moderna dieselmotor har höga krav på batteriets prestanda, särskilt vid frekventa starter i stadstrafik och under kalla förhållanden. EFB-teknologin (Enhanced Flooded Battery) är här det rekommenderade valet tack vare dess förmåga att hantera många laddnings- och urladdningscykler samt att leverera stabil kraft även vid krävande användning.

De mest lämpliga batterimodellerna för denna dieselmotor är Bosch S4 EFB S4 E08, Varta Blue Dynamic EFB E45 och Energizer Premium EFB EE70L3. Samtliga dessa batterier har en kapacitet på 70 Ah och ett kallstartströmvärde på 650 A, vilket säkerställer tillräcklig kraftresurs även vid låga temperaturer och upprepade startförsök. De exakta måtten, 278 mm i längd, 175 mm i bredd och 190 mm i höjd, gör att batterierna passar perfekt i Passat B8:s batterifack och uppfyller originalkraven från tillverkaren.

Batterierna har ett standardiserat polarrangemang (0), terminaltyp (1) och monteringslayout B13, vilket innebär att de är enkla att installera i bilens befintliga system utan extra anpassning. EFB-teknologin är särskilt framtagen för att klara de ökade belastningar som start-stopp-system medför, vilket gör att dessa batterimodeller både ger lång livslängd och problemfri drift även vid intensiv körning. Genom att välja ett EFB-batteri med rätt kapacitet och dimensioner säkerställs optimal funktion och hög driftsäkerhet för 2.0 TDI Facelift-motorn i Passat B8.


VW Passat B8 - dieselmotorer:
1.6 TDI (88 kW) - med Start-Stop-system
1.6 TDI Facelift (88 kW) - med Start-Stop-system
2.0 TDI (110 kW) - med Start-Stop-system
2.0 TDI (140 kW) - med Start-Stop-system
2.0 TDI 4motion (176 kW) - med Start-Stop-system
2.0 TDI Facelift (110 kW) - med Start-Stop-system
2.0 TDI Facelift (140 kW) - med Start-Stop-system
2.0 TDI Facelift 4motion (176 kW) - med Start-Stop-system


Producent och serieModellBatterikapacitetKallstartström CCA ENDimensionerPris
Bosch S5 AGMS5A 0870 Ah760 A278x175x190 mmMer
Energizer Premium AGMEA70-L370 Ah760 A278x175x190 mmMer
Varta Silver Dynamic AGME3970 Ah760 A278x175x190 mmMer
Varta Silver Dynamic AGMA770 Ah760 A278x175x190 mmMer

För Volkswagen Passat B8 med dieselmotorerna 1.6 TDI (88 kW) Start-Stop, 2.0 TDI (110 kW) Start-Stop, 2.0 TDI (140 kW) Start-Stop, 2.0 TDI 4motion (176 kW) Start-Stop samt motsvarande Facelift-versioner är valet av rätt batteri avgörande för att säkerställa bilens startförmåga och pålitlighet under hela året. Dessa motorer är utrustade med avancerade start-stopp-system, vilket innebär att batteriet måste klara många upprepade starter, särskilt vid körning i stadstrafik och vid låga temperaturer. Just för dieselmotorer med högre kompression är kraven extra höga både vad gäller batteriets kapacitet och dess förmåga att leverera hög startström.

De batterier som bäst motsvarar dessa krav och rekommenderas till ovan nämnda dieselmotorer är AGM-modellerna Bosch S5 AGM S5A 08, Varta Silver Dynamic AGM E39, Energizer Premium AGM EA70-L3 samt Varta Silver Dynamic AGM A7. Samtliga dessa batterier har en kapacitet på 70 Ah och ett imponerande kallstartströmvärde på 760 A, vilket ger extra trygghet vid kalla starter och under perioder med många korta körningar. Batterierna har dimensionerna 278 mm i längd, 175 mm i bredd och 190 mm i höjd, vilket gör att de passar exakt i Passat B8:s batterifack och förenklar installationen utan behov av anpassningar.

Dessa AGM-batterier är försedda med standard polarrangemang (0), terminaltyp (1) och monteringslayout B13, vilket garanterar kompatibilitet med bilens elektriska anslutningar och fästen. AGM-teknologin är särskilt utvecklad för att klara de höga påfrestningarna som start-stopp-system och moderna dieslar innebär, och ger dessutom bättre livslängd och snabbare återladdning jämfört med traditionella batterier. Vid byte av batteri till någon av de nämnda dieselmotorerna i Passat B8 bör man därför välja en AGM-modell med ovanstående specifikationer för att säkerställa optimal prestanda, långvarig drift och maximal komfort i alla körsituationer.


Om du fortfarande är osäker på vilket batteri som passar din VW Passat, eller om du vill hjälpa andra med deras val, vänligen skicka oss ett foto av ditt nuvarande batteri i kommentarssektionen längst ner på sidan. Du kan också skicka bilden till kontakt@vilketbatteri.se (vi kommer att placera den i kommentarerna för att även hjälpa andra användare). Glöm inte att specificera bilmodellen, året, typen, samt motorns kapacitet och kraft. Vi ska göra vårt bästa för att assistera dig!

Se även information om andra bilar från denna tillverkare

VW Amarok (2009-)
VW Arteon (2017-)
VW Beetle (2011-)
VW Bora I (1998-2005)
VW Caddy I (14d) (1982-1993)
VW Caddy II (1995-2004)
VW Caddy III (2K) (2004-)
VW CC (2012-2016)
VW Crafter I (30-35) (2006-2016)
VW Eos (2006-2014)
VW Fox (2003-2011)
VW Golf 2 (1983-1992)
VW Golf 3 (1991-1997)
VW Golf 4 (1997-2005)
VW Golf 5 (2003-2008)
VW Golf 6 (2008-2013)
VW Golf 7 (2012-2021)
VW Golf Plus (2005-2014)
VW Golf Sportsvan (2014-)
VW Jetta A5 (2005-2010)
VW Jetta A6 (2010-)
VW Lupo (1998-2005)
VW Multivan T5 (2003-2014)
VW New Beetle (1998-2010)
VW Passat B3 (3A2) (1988-1993)
VW Passat B4 (35I) (1993-1997)
VW Passat B5 (1996-2000)
VW Passat B5 FL (2000-2005)
VW Passat B6 (2005-2010)
VW Passat B7 (2010-2014)
VW Passat CC (2007-2016)
VW Polo III (6N1) (1994-1999)
VW Polo III (6N2) (1999-2001)
VW Polo IV (2001-2009)
VW Polo V (2009-)
VW Scirocco III (2008-)
VW Sharan I (1995-2010)
VW Sharan II (2010-)
VW T-Roc (2017-)
VW Tiguan I (2007-2015)
VW Touareg I (2002-2010)
VW Touareg II (2010-2017)
VW Touran I (1T1, 1T2) (2003-2010)
VW Touran II (1T3) (2010-2015)
VW Transporter T4 (1990-2003)
VW Transporter T5 (2003-2015)
VW Up! (2011-)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

The maximum upload file size: 10 MB. You can upload: image. Drop file here